Hoe krijg je meer tevreden klanten?

Hoe krijg ik meer tevreden klanten?” is een vraag die veel ondernemers wel eens aan zichzelf stellen en dat is ook goed te begrijpen. Tevreden klanten zijn immers van onschatbare waarde voor een bedrijf. Tevreden klanten zorgen niet alleen voor meer omzet, maar verhogen ook de klantwaarde omdat ze vaak weer bij het betreffende bedrijf terugkomen. Daarnaast zullen tevreden klanten een zeer goed promotiemiddel zijn voor het bedrijf, zeker in dit social media tijdperk waarin veel ervaringen worden gedeeld.

Weet u hoe u meer tevreden klanten krijgt?

Het belang van tevreden klanten voor een korte- en lange termijn is dus wel duidelijk. Desondanks is het goed mogelijk dat u zichzelf wel eens afvraagt hoe u aan méér tevreden klanten kunt komen, zeker als u ervan overtuigd bent dat uw marketingmix prima in orde is.

Dit laatste punt is wel goed om even tegen het licht te houden. Ú kunt er immers wel van overtuigd zijn dat uw marketingmix prima in orde is, maar weet u ook hoe uw potentiële klant dit ervaart? Vaak is dit niet het geval en dat is zeker een gemiste kans.

Inzicht in uw bedrijfsprocessen

Wellicht zijn er zaken die het beslissingsproces, het koopproces of de after sales fase negatief beïnvloeden. Iets waar u zelf misschien helemaal geen weet van heeft. Dit hoeft maar een klein onderdeel in uw bedrijfsvoering te zijn! Een onduidelijkheid op uw website of een verkeerd gekozen slogan kan al van invloed zijn. Het zou toch zonde zijn als u daar niet achter komt.

Een spiegel voorhouden is een prima optie, maar de beste methode blijft toch om het de klanten zelf te vragen. Op deze manier krijgt u een helder beeld door de ogen van uw doelgroep. Een betrouwbaardere analyse kunt u niet krijgen!

Het klanttevredenheidsonderzoek

Een klanttevredenheidsonderzoek is een betrouwbare meting die volledig kan worden afgestemd op uw doelstellingen. Het onderzoek kan op diverse niveaus worden ingericht en zal verdieping geven op de punten die u zelf wenst.

Tijdens een uitgebreide evaluatie van de onderzoeksresultaten kunnen de sterke- en verbeterpunten geanalyseerd worden. Vanuit deze analyse kan tot in detail afgestemd worden welke acties er nodig zijn om de beoogde doelstellingen (zoals het krijgen van meer tevreden klanten) te realiseren. Uit een klanttevredenheidsonderzoek kunnen inzichten naar voren komen waar u zelf nooit bij stil zou staan.