Wat is een ambassadeur van een bedrijf? In tijden waarin het moeilijker blijkt voor bedrijven om geschikt en gekwalificeerd personeel te vinden, zoeken HR-managers en recruiters naar middelen om het bedrijf in de spotlights te zetten.

Vaak zie je dan ook dat in vacatures verteld wordt wat een fantastisch bedrijf er schuilgaat achter de vacature en wordt geschermd met hoe leuk de vrijdagmiddagborrel is. Deze vacatures worden natuurlijk altijd van een inside-outbenadering geschreven door iemand vanuit de organisatie, die als doel heeft zoveel mogelijk interessante CV’s te verzamelen.

De verantwoordelijke binnen de organisatie voor het werven van nieuw personeel, baseert zich hierbij doorgaans op de eigen waarden die het de organisatie heeft toegedicht. Het probeert deze waarden in de vacature te pushen.

Wat echter voor de ene medewerker als een groot goed wordt gezien, is voor zijn/haar collega helemaal niet relevant. Je ziet daarom steevast in een vacaturetekst een opsomming van unieke eigenschappen van het bedrijf onder het kopje ‘Wat bieden wij?’. Zoek voor de grap eens op ‘vrijdagmiddagborrel’ of ‘borrel’ in een willekeurig vacatureplatform en de resultaten zijn oneindig.

Ergo, dat wat de schrijver van de vacaturetekst als heel bijzonder voor dit bedrijf heeft omschreven, wordt bij zo veel andere bedrijven ook geboden. Een bezoeker op zo’n platform zal dus niet zo stijl achteroverslaan van ‘het mooiste uitzicht over de stad’ of ‘ruimte om je eigen ideeën in te brengen’.

Ambassadeurs van je bedrijf

Communicatiespecialisten weten als geen ander dat een goed verhaal een organisatie, merk of product verkoopt. ‘Op ambachtelijke wijze bereid’ maakt dat we smelten van het idee dat de bakker ’s ochtends elke broodje met evenveel liefde als de andere heeft gebakken. En als we hem in de loop van de ochtend in de schappen zien liggen, dan kopen we naast dat broodje ook het verhaal.

Die verhalen geven de organisatie, het merk of het product een gezicht. Maar waarom zien we dat nog niet zo vaak terug in de vacature teksten? Wie kunnen beter het verhaal van de organisatie uitdragen dan de medewerkers zelf?

Een bevlogen en tevreden medewerker zal de organisatie als ambassadeur vertegenwoordigen als hij/zij hiernaar wordt gevraagd. Maar doe dit dan ook.

Wat vinden medewerkers van het bedrijf

Wat maakt ons bedrijf zo fijn voor de medewerker om voor te werken? In hoeverre zou de medewerker het bedrijf aanraden, als op een verjaardag een vriend of broer aangeeft wel toe te zijn aan een nieuwe uitdaging?

Om het verhaal van de medewerker te kunnen duiden, zal je de medewerker er wel naar moeten vragen. Bij Tevreden.nl geloven we dat enthousiaste, loyale medewerkers een stapje harder lopen voor klanten, wat ultimo leidt tot betere bedrijfsresultaten.

Er worden bij Tevreden.nl dan ook jaarlijks duizenden medewerkersonderzoeken verzameld. Deze geven inzicht in hoeverre medewerkers blij zijn met hun werkgever en in hoeverre de medewerkers ambassadeur van de organisatie zijn.

Want als je als organisatie een verhaal wilt vertellen over hoe leuk het bij jullie is, zal je dat verhaal wel eerst vorm moeten geven. Pas dan krijgt je verhaal een gezicht. Een tevreden, loyale medewerker is als ambassadeur dus eigenlijk het vleesgeworden verhaal.

Meer weten over tevredenheidsonderzoek

Benieuwd wat het medewerkerstevredenheidsonderzoek en klanttevredenheidsonderzoek van Tevreden.nl voor jouw organisatie kan betekenen? Laten we dat onder het genot van een bak koffie bespreken.

Contact